Často se stává, že hubnutí rychle začne, ale po chvíli se váha zastaví a nehýbe se, ať děláte, co děláte. Tomu se říká „plató efekt“ dočasné zastavení postupu. Ke zpomalení dochází při nabírání svalové hmoty, hubnutí a tréninku.

Jak zjistit, zda máte efekt plató

Pokud do měsíce nedojde k žádnému výsledku, váha zůstává stejná – to je efekt plató. Při hubnutí je ale potřeba dbát nejen na váhu, ale také na tělesný objem. Pokud se pustíte do silového tréninku, váš obvod s největší pravděpodobností odejde a váš vzhled se zlepší. Pak není žádná plošina.

Chyby při hubnutí

1. Nízký obsah kalorií. Někteří lidé, kteří hubnou, se příliš omezují v kaloriích. A pak je obsah kalorií někdy nižší než bazální metabolismus (energie, kterou tělo vynakládá na fyziologické procesy v klidu). Takové diety nejen že nevedou k hubnutí, ale jsou i zdraví škodlivé. Na začátku takových přísných diet se váha dobře ubírá, ale v jednu chvíli se zastaví. Poté, co tělo aktivně spaluje tuky, dostává mozek signál o nedostatku potravy. Buňky začnou pracovat hůř, metabolické procesy se zpomalí, aby zůstaly tukové zásoby na „hladové dny“. Nastupuje efekt plošiny. Po takových dietách je velmi obtížné zlepšit fungování gastrointestinálního traktu. A bude trvat několik měsíců správné výživy v souladu se všemi dietními požadavky, aby tělo začalo postupně hubnout.

2. Nedodržení rovnováhy bílkovin, tuků a sacharidů. Ti, kteří hubnou, se začínají sami vzdávat některých potravin. Některé ze stravy odebírají tuky, jiné sacharidy. U žen může v důsledku nedostatku tuku dojít k zastavení menstruačního cyklu (amenorea). Chronická únava nastává kvůli nedostatku sacharidů. Když je metabolismus narušen, hubnutí se zastaví.

3. Obsah kalorií se vypočítá okem. Mnoho lidí nebere při vaření v úvahu svačiny, džusy, víno a máslo. Výsledkem je, že jeden den sníte 1400 kcal a druhý den 1800 kcal (se skrytými kaloriemi). Tělo nechápe nerovnováhu a váha zůstává stejná.

4. Spontánní sušení. Chcete-li získat roztrhané tělo a zhubnout, musíte své tělo dehydratovat, říkají někteří. Neberou však v úvahu, že při dehydrataci dochází k zahuštění krve, narušení procesů trávení potravy a snížení funkce buněk. Profesionální sportovci, kteří využívají sušení, přísně dodržují pitný režim a hlídají si příjem krve, podstupují testy a jsou pod dohledem lékaře sportovní medicíny. Pokud se rozhodnete zhubnout sami, vypijte alespoň 1,5 litru čisté vody denně a tuto normu nesnižujte.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh jehly se používá k provádění whipshadingu?

Příčiny efektu plató

Pokud děláte vše správně: jíte racionálně, dodržujete pravidla zdravého životního stylu, vedete aktivní životní styl a vaše váha zůstává stejná – možná jde o hormonální nerovnováhu. Jeho příčiny jsou různé: od onemocnění štítné žlázy po cukrovku.

Domluvte si schůzku s terapeutem a nechte si udělat základní testy. Pokud se vyskytnou problémy, lékař vás odešle ke konzultaci ke specialistům. Hlavní věc je nebát se! Správná léčba a dodržování výživových protokolů dává dobré výsledky při hubnutí.

Pokud se rozhodnete zhubnout silovým tréninkem, pak byste měli vědět, že v prvních 3 měsících tréninku dochází ke změně tělesné kvality a přizpůsobení těla. Procento tuku a svalů se mění, takže vaše váha zůstává stejná. Tohle je fajn. Hmotnost se může dokonce zvýšit, protože glykogen ve svalech zadržuje vodu. Abyste neztratili optimismus a nesešli z obtížné cesty, lépe kontrolujte objemy v centimetrech a dělejte fotoreportáže. A samozřejmě si všimnete výsledku svého snažení!

Když si tělo zvykne na fyzickou aktivitu, dochází k energetickému plató – přijatá energie se rovná energii vydané. Váha proto nemizí. Chcete-li to dostat ze země, můžete změnit tréninkový program nebo jeho intenzitu.

Existuje geneticky dané rozmezí tělesné hmotnosti. Tělo může úbytek hmotnosti pod tímto rozmezím vnímat jako ohrožení života. Pokud jste tedy dosáhli genetických limitů, žádné triky nepomohou. Genetiku neoklameš.

Co nedělat s efektem plató

  • Omezte kalorie. Když dojde k plató, mnoho lidí, kteří hubnou, začnou ze své stravy omezovat ještě více kalorií. To by se nemělo dělat, protože to může být zdraví nebezpečné.
  • Vyčerpávající cvičení. Aby člověk překonal plató efekt, začne ještě více trénovat, čímž zabrání zotavení těla. Dochází k přetrénování (tělo nemá čas na odpočinek a obnovu vynaložených zdrojů). V důsledku toho pociťujeme úbytek svalové hmoty, pocit únavy, zhoršení chronických onemocnění a časté nachlazení. V boji s plateau efektem hrozí zranění a zhoršení vašeho zdraví.
  • Všechno vyhodit. Když vaše váha zůstane stejná, hlavní je neztratit motivaci a nevrátit se k předchozímu životnímu stylu. Věřte mi, je to dočasné zastavení výsledků. Práce na sobě přináší znatelné výsledky na cestě k harmonii.
ČTĚTE VÍCE
Jak nosit vintage brož?

Jak překonat plató efekt při hubnutí

  1. Použijte metodu švihu. Pokud v určité dny v týdnu zvýšíte nebo snížíte kalorie, nastartuje se váš metabolismus.
  2. Uspořádejte dny půstu. Můžete si vybrat libovolné produkty (zelenina, ryby, tvaroh) nebo si udělat ovocný či kefírový den.
  3. Veďte si deník jídla. Bude odrážet provedené chyby a úspěchy při hubnutí.
  4. Dovolte si cheat meal. Když smíte jíst zakázané potraviny v jednom jídle nebo během jednoho dne.
  5. Uspořádejte dovolenou. Pokud jste unavení z tréninku, dopřejte si týden odpočinku. Mimochodem, trénink po odpočinku je obzvláště plodný.
  6. Nezapomínejte na spánek. Musíte spát alespoň 8 hodin.
  7. Udělejte své tréninky intenzivnějšími. Změňte čas a frekvenci svých tréninků. Omezte odpočinek mezi cviky a sériemi. To pomáhá zrychlit váš metabolismus.
  8. Změňte svůj tréninkový program. Možná jste pracovali s různými svalovými skupinami v různé dny. Zkuste procvičit celé tělo. Můžete také změnit cvičení pro konkrétní svalovou skupinu.
  9. Pokud neexistují žádné kontraindikace, navštivte lázeňský dům. Pokud nemůžete do parní lázně, dejte si koupel s mořskou solí.
  10. Snažte se vyhýbat stresu. Kortizol (stresový hormon) zadržuje tekutiny v těle a vede k kilům navíc. Vyzkoušejte jógu, meditaci a další relaxační praktiky.

Při čekání na výsledky musíte být vytrvalí a neztrácet víru v sebe. Dodržováním všech doporučení a odstraňováním chyb při hubnutí se vám jistě podaří překonat efekt plató.

Materiály na webu 24health.by mají informační charakter a jsou určeny pro vzdělávací účely. Informace by neměly být používány jako lékařská rada. Diagnostikuje a předepisuje léčbu pouze váš lékař. Redakce stránek nenese odpovědnost za možné negativní důsledky vyplývající z použití informací zveřejněných na stránce 24health.by.