Na první pohled je to věc vkusu: někdo miluje zelené banány a cíleně je shání v obchodě, jiný podává pouze žluté, což je logické, protože jsou nejzralejší. Tmavé se v lepším případě nechají upéct, v horším se rovnou hodí do koše. Vsadíme se, že po tomto článku budete s přezrálými banány zacházet s větším respektem?

Jaké jsou výhody zelených banánů?

Nezralé banány mají zvláštní chuť, mohou křupat a dokonce vytvářet lepkavý pocit v ústech. Obcházet byste je však neměli, zejména ti, kteří hledají zdravou svačinku. Nezralé plody obsahují odolný škrob, který se v lidském těle nerozkládá: zelené banány díky němu pomáhají stabilizovat hladinu krevního cukru a poskytují dlouhotrvající pocit plnosti. A probiotické bakterie obsažené v banánech zlepšují střevní mikroflóru a normalizují její fungování.

Proč jsou žluté banány nejlepší

Jak banány dozrávají, rezistentní škrob se rozkládá a přeměňuje na jednoduché cukry. Žluté banány jsou proto mnohem sladší než zelené a tělo je rychleji tráví a vstřebává. Navíc díky své zářivé barvě se tyto plody zdají na pultě nejatraktivnější. Žluté banány však mají znatelně vyšší glykemický index, a tak se na rozdíl od zelených nedoporučují lidem s cukrovkou.

Zralé banány mohou snadno nahradit cukr při výrobě kastrolů, tvarohových koláčů, palačinek, palačinek, sušenek a dalších domácích pečiv.

Proč se cení přezrálé banány?

Banány s tmavými skvrnami na slupce obsahují výrazně více glukózy a antioxidantů a rychleji se tráví. Nevypadají tak krásně, ale pomáhají zlepšit náladu a odolávat stresu. Mnoho vědců připisuje přezrálým banánům imunomodulační vlastnosti a katechiny a lektiny obsažené v ovoci bojují s patogenními mikroorganismy na buněčné úrovni. Vzhledem k vysokému obsahu cukru jsou však takové banány kontraindikovány pro diabetiky a ty, kteří se snaží zhubnout.

Výhody a nevýhody banánů různé zralosti

Zelené banány žluté banány Tmavé banány
Výhody Příznivý pro mikroflóru, zasytí na dlouhou dobu, pomáhá stabilizovat hladinu cukru Sladké, s výraznou chutí, snadno vstřebatelné tělem, obsahují více antioxidantů Lehce stravitelné, obsahují maximum antioxidantů, mají imunomodulační vlastnosti
Omezení Slabá bylinná chuť, může způsobit žaludeční nevolnost Při zrání ztrácejí škrob a některé mikroelementy a obsahují hodně cukru. Specifická chuť, téměř žádný škrob, mají vysoký glykemický index
ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi primerem a podkladovým make-upem?

Osm jednoduchých potravin k jídlu před spaním, které vám pomohou vyléčit nespavost

Tajemství úspěchu banánů jakéhokoli stupně zralosti

Dospělí i děti milují banány především proto, že jsou chutné. Sladké ovoce je dobré nejen samo o sobě, ale skvěle se hodí i do mnoha pokrmů – od smoothies a koktejlů až po dezerty a ovocné saláty. Dokonale zaženou hlad a díky odolné slupce je vhodné vzít s sebou do školy nebo do práce. Dokonce i miminka, která se nedávno naučila žvýkat, si pochutnávají na měkkých banánech.

Banány jsou také velmi zdravé. V první řadě je zdrojem draslíku: průměrně jeden plod obsahuje asi 25 % denní potřeby. Banány obsahují vitamíny B, dále A a C, mangan, vápník a bór. Příznivě působí na činnost kardiovaskulárního a nervového systému a jsou považovány za přírodní antidepresivum. Tryptofan je ve svém složení zodpovědný za produkci serotoninu (hormonu štěstí) a melatoninu (hormonu spánku). Je tedy užitečné jíst banány během stresu, fyzické aktivity a před spaním. Často se doporučují lidem s anémií pro zlepšení tvorby hemoglobinu a vstřebávání železa a důležitých aminokyselin.

Jaké banány máte nejraději – zelené nebo tmavé?

Banány jsou jednou z nejkontroverznějších potravin moderní výživy: někteří říkají, že jsou strašně zdravé, jiní je odmítají ze strachu, že přiberou. Alena Potasheva, kandidátka lékařských věd, gastroenteroložka, nutriční specialistka na klinice Semeynaya, hovořila na své facebookové stránce o málo známých vlastnostech banánů.

„Banány jsou skutečně velmi bohaté na širokou škálu prospěšných látek. Jeden průměrný banán obsahuje 1/5 denní dávky vitamínu B6, pořádnou porci vitamínu C a karotenoidů. Obsahuje hodně hořčíku, draslíku a manganu (kterých je v našich ostatních produktech obecně málo) – nezbytných pro zdravou činnost srdce. Jedna malá studie zjistila, že konzumace banánů snižuje oxidační stres a snižuje hladinu škodlivých lipidů s velmi nízkou hustotou v krvi,“ říká doktorka Potasheva.

Kromě toho banány obsahují mnoho různých vláknin (až 3 gramy na ovoce), které mají prebiotické vlastnosti, to znamená, že pomáhají udržovat správné množství prospěšných bakterií ve střevech – to je klíč ke zdraví střev.

„Navíc zelené nezralé banány jsou pro trávicí systém mnohem zdravější než ty zralé. Je zde více hodnotné vlákniny a méně cukrů způsobujících nadýmání. Plus leukocyanidin, který podporuje vývoj žaludeční sliznice a snižuje pocit pálení žáhy,“ poznamenává Alena Potasheva.

ČTĚTE VÍCE
Jak udělat kudrlinky sčesané na zádech?

Gastroenterolog doporučuje: pro ty, které netrápí pálení žáhy, ale potřebují se rychle najíst, je výborným řešením zralý banán. Slouží jako zdroj různých sacharidů – sacharóza, fruktóza, glukóza v kombinaci se stabilizovaným škrobem zajišťují rychlé a dlouhodobé zasycení. “Je to ideální svačina pro sportovce,” říká Dr. Potasheva. – A je to také vynikající dávka biogenních aminů (těch magických zlepšovačů nálady) – serotoninu a dopaminu. Ačkoli nedávný výzkum naznačuje, že důvodem pro to není ani tak hojnost tryptofanu v banánech, ale spíše jeho jedinečná kombinace a dalších antioxidantů.

Některé bioaktivní látky (kyselina ferulová a lupeol) obsažené v banánech mají antimikrobiální a antivirové vlastnosti (i když většina z nich se nachází ve slupce). Není tedy náhoda, že banány se od pradávna používají jako lék na různé infekční nemoci. „Lektiny ze zeleného banánu byly studovány jako léky k léčbě HIV, hepatitidy a eboly. Zelené banány se úspěšně používaly k léčbě infekčního průjmu u dětí,“ poznamenává lékař.

“Samozřejmě, banány nejsou ideální,” varuje Alena Potasheva. – Mohou způsobovat běžné alergie, jako každé jiné ovoce. Nevýhodou velkého množství tryptofanu je schopnost vyvolávat migrény u lidí k nim náchylných. Mohou být nebezpečné pro lidi, kteří užívají určité léky, které způsobují nahromadění draslíku. Zralé banány nemusí být příliš užitečné pro pacienty se sklonem k nadýmání nebo pro osoby s poruchou glukózové tolerance (i když si pamatujeme, že třetinu jeho sacharidů tvoří zdravá vláknina, ale neměli byste se tím nechat unést).

„Pokusy použít zelené banány na hubnutí byly neúspěšné, ale podařilo se jim snížit hladinu systolického tlaku a kupodivu i hladinu glukózy v krvi. Není tedy třeba čekat, až banány dozrají – jsou mnohem zdravější, když jsou zelené. Navíc se nyní v našich obchodech objevila i mouka ze zeleného banánu – zdravá alternativa pšeničné mouky,“ radí Potasheva.

Podle lékaře by neměly být žádné zvláštní obavy ohledně obsahu kalorií v banánech. „Buďme upřímní – 100 kcal z jednoho banánu nebude velký rozdíl, pokud potřebujete rychlou svačinu. Jablko totiž obsahuje o 30 % více cukrů a méně bílkovin. Na rozdíl od všeobecného přesvědčení lze banány jíst k večeři (a místo večeře). Ale na noc to za to stejně nestojí. Je jen na vás, v jaké formě budete banány jíst. A prospěšné vlastnosti se nemění v závislosti na způsobu přípravy,“ uzavřel odborník.